Spårfalsade fönsterbågar




Nu har jag lärt mig något nytt igen. Att alla fönster inte är kittfalsade, alltså kittade på vanligt vis.
Jag tog för ett tag sedan ner våra gamla fönster från logen för att så smått börja renovera och titta över glas osv. När jag tittade närmare såg jag att de var konstruerade lite annorlunda. Jag fick läsa på lite i Gudmundsson-bibeln och fick lära mig att vi har spårfalsade fönster. Glaset sitter inte fast med stift och kitt utan man fogar in glaset i smala spår när man sätter ihop bågen. Inget för den ens lagom händige alltså.

Tydligen ska sådana här fönster vara mycket gamla, kanske från 1850, men jag har ingen aning om detta gäller våra. Fina profiler och vackert glas har de i alla fall och de ska definitivt fixas i ordning.

Kommentarer

Anonym sa…
jupp, superfina fönster. och härligt att få bli lite mer allmänvetande. spårfalsar alltså. /melltorpet
Jonsgården sa…
Ska verkligen bli spännande att höra hur det går med era fönster. De ser väldigt fina ut!

Populära inlägg