Grönsaksutvärdering 2010



Tomat; Black sweet cherry, Runåberg.
Andra året med denna goda körsbärstomat. Växer bra och ger ganska mycket. Otroligt god smak. Hela plantan torkar i augusti trots mycket frukt kvar och normal vattning. Nästa år kompletterar jag med andra körsbärssorter. Kanske gardeners delight.
Betyg: Nöjd.


Paprika; Yesil Tatli, Runåbergs.
Har växt på bra hela säsongen och givit mycket frukt. De blev dock inte så stora som jag trodde. Smaken är söt och god. Nästa år ska jag gödsla bättre.
Betyg: Nöjd


Tomat; Bellstar, Runåbergs. En pastatomat som skulle vara god att göra såser på. Denna sort kommer jag inte pröva igen. Den smakar inte så mycket och många av frukterna har möglat. Problemet med busktomater är oxå att de är svåra att stötta. Nästa säsong blir det mera smakrika busktomater, jag letar sort. Bellstar har ändå givit mycket frukt.
Betyg: Inte så nöjd.


Grönkål; Pentland brig, Runåbergs.
Växer mycket bra och är vacker. Men nästa år blir det under tunnelduk. Kållarverna är alldeles för snabba! Förhoppningvis tar dessa sig och kan bli bra mat för hönsen i alla fall. Kör samma sort nästa år.
Betyg: Nöjd.


Morötter; Autumn king 2 och Berlicum 2, Runåbergs.
Är mycket pålitliga. Stora, fina och goda morötter som aldrig har blivit angripna.
Betyg: Mycket nöjd!

Vaxböna; Rocquencourt, Runåbergs.
Mycket god sort som är otroligt lättodlad. Det blir hur mycket som helst. Smaken är mildare och godare än brytbönan.
Betyg: Mycket nöjd!



Spritböna; Borlotto lingua, Runåbergs.

Finfin böna som jag hoppas blir bra som torkad böna. Blir den det så odlar jag mängder nästa år. När den väl gror så växer den bra. God att koka som färsk också.

Betyg: Mycket nöjd!

Märgärt; Alderman, Runåbergs.

Pålitlig, god ärta. Hela plantan gulnar fort i augusti. Nästa år provar jag någon ny sort.

Betyg: Nöjd.


Bondböna; Hangdown, Runåbergs.

Härlig grönsak, bönorna smakar underbart. Växten tar mycket plats. Kan sås mycket tidigt och djupt.

Betyg: Nöjd!


Ruccola, Runåbergs.
Alltid lättodlad och god. Här är en suddug bild på fröställning. Ska ta egna frön och så nästa år.
Betyg: Mycket nöjd!


Sommarsquash; Gold rush, Runåbergs.

Växer så det knakar. Ganska smaklös. Rolig att odla, med nästa år blir det en ánnan sort.

Betyg: Nöjd!

Huvudsallad; Red deer tounge, Runåbergs.

Mycket god och mild sallad. Ska sås tidigt för att bli god. Ger mycket per frö. Vacker i landet.

Betyg: Mycket nöjd!

Pumpa; Connecticut field, Runåberg.
Har satt ut två plantor efter uppdragning i växthuset. Plantan jag satte i komposten har givetvis vuxit bäst. Tre än så länge gigantiska frukter växer så det knakar. Plantan behöver hjälp med pollonering.
Betyg: Nöjd!















































































































































































Kommentarer

Populära inlägg