Mera loppis, trädgård och gammelskog.


I lördags var vi i Råglanna och fyndade, en riktigt bra och stor loppis som alltid bjuder på fynd. Bra sorterat också vilket uppskattas. Jag har mer och mer börjat snegla på äldre porslin som tex "rio" ovan. Vet ej exakt när det är tillverkat men jag tippar på 30-40-tal. 20 spänn för två halvdjupa tallrikar.


 En fin Rörstrandskanna från 40-talet; Karina. 20 spänn den med.


Gav 30 kronor för dessa fina små bestick. Och då är det alltså 10 av varje egentligen. Fotade bara två.


Nu är det tredje burken med detta mönster som jag hittar på loppis. Denna är i nästan nyskick och luktar fortfarande kaffe. Innan har jag köpt en likadan och en större variant som vi har kaffe i. Jag är riktigt förtjust i dessa burkar.


Söt liten emaljkopp i knallgrönt. Har en större variant i rött. Extra roligt att hitta saker som hör ihop med  det man redan har tycker jag. 

 

Ett härligt sovtäcke till katterna. Uppe i gästrummet där de håller till på nätterna använder vi sovtäcken för att skydda gästsängen från hår och smuts. Detta var i fint skick, luktade rent och kostade 30 kronor.


Och nu till vad som skördas för tillfället. Förutom sallad och rädisor så plockas det jordgubbar och kålrabbi. En av broccoliplantorna har fått fnatt och skickade iväg en blomma så fort att jag inte hängde med. De andra har inte alls kommit så långt. Kanske för att de ideligen attackeras av mördarsniglarna. 


Mme Hardy tokblommar och det är förstås fantastiskt. Buskrosorna vid ytterdörren har vuxit sig stora och fina och blommar rikligt. Precis som jag föreställde mig för sex år sedan då jag köpte plantorna på höstrea.


Solange gör ingen besviken. Himmel vad jag gillar pioner... de är nästan overkliga.


Nya tomatsorten Selandia ser fin ut. Hoppas den smakar lika bra som den växer.


Sibiriak ser ut att ge stor skörd. Precis som förra året.


Sparrisen växer på bra (tror jag) och ska snart få ny U-jord. Man måste ju fjäska lite så att den får så bra start i livet som möjligt. En sparrislist kan ju tydligen ge skörd i många år.


I går travade vi ut i skogen för att leta kantareller (för det finns ju sååå mycket säger alla) men vi hittade bara småttisar. Och denna skönhet! Kommer ej ihåg just nu vad denna svamp heter men vacker är den.


Som sagt, småttisar...


Om man har hela trädgården full av mördarsniglar och har ihjäl några hundra varje kväll då blir man riktigt glad av denna filur. En svensk skogssnigel. Alldeles kolsvart och fin. Om mördarsniglarna inte åt upp hela grönsakslandet och inte förökade sig absurt snabbt så skulle jag säkert tycka att de också var fina, men nu. Nej tack.

Kommentarer

Samvetssnurr sa…
Oj vad långt din trädgård har kommit redan! Vi har inga kålrabbi ännu, och verkligen ingen blommande broccoli, eller några kantareller. Men vi äter ju sallad från trädgårdslandet varenda dag och det är i alla fall fantastiskt trevligt!

Populära inlägg