Rostid och Piontid



Solange har slagit ut, varje år lika härligt. Nästa år hoppas jag på att nya pionen Sarah Bernhard blommar.


Honungsrosen


Drottningen av Danmark


I växthuset ser det mesta bra ut, särskilt de växter som står i nysnickrade delen. Gurkan tokväxer och chilin likaså.


I år har jag fått fram helt osannolikt stora basilikor. Då kan man slösa.


I kökslandet ser det också bra ut, sniglarna håller sig hyfsat borta och squashen håller på att svämma över. Potatisen ser jättefin ut. Det där med fårskit verkar göra susen!


Salladskål storlek large


Red deer tounge, en favoritsallad. Både vacker och god. Bara att spara en planta och ta frö, gror otroligt bra.


Nu är bärlandet äntligen klart!! Många timmars slit och grävande. Hallonen har fått fina upphöjda bäddar och jag har satt en ny svartvinbärsbuske och en ny krusbärsbuske.

Ett litet päronträd har fått plats i ena kanten. Det kommer att ge lagom med skugga om några år. I alla böcker står det att man inte ska ha träd och land tillsammans, men jag tror att det funkar bra ihop. Träden skuggar lite och det ser också vackert ut. Ett bra exempel är trädgården på Mårbacka.

Det finns en hel del plats kvar i landet så nu är frågan, vad blir det mer? Blåbär, smultron, havtorn? Har också kommit på att jag måste ha en rosenkvittenbuske. Har för mig att sylt eller marmelad med rosenkvitten smakar smaskens.

Kommentarer

Populära inlägg