Tak och trädgård


Taket på verkstaden behövde bytas eftersom det var hål här och där. Alltid spännande när vi ska ge oss på sådana här lite större jobb. Egentligen hade vi tänkt byta läkt och lägga takpapp, men ångrade oss när det befintliga var helt intakt. Väldigt lappat och brokigt, men friskt.


Så vi slängde på nya plåten, tungt som tusan, och skruvade fast. Underhåll och komplettering av vindskivor och lite färg på dem så är det klart. Eftersom verkstaden är tre äpplen hög så vågade vi göra detta själva. När det är dags för ladugården så blir det till att hyra in kunnigt folk som trivs med att klättra högt.



Vilket dag som helst nu så ska jag ta tag i att klippa av alla vattenskott på äppelträden. De ska slängas in i ladugården, torka och bindas ihop till kärvar. Jag vet tre ulliga damer som kommer bli glada i vinter.


I växthuset dignar tomaterna, men bara några enstaka har mognat och de blev uppätna på stört. 


Jag väntar tålmodigt på att Marmande ska mogna.


Paprika och Chili blir det ganska gott om. Har inte heller fått färg än, men det dröjer nog till augusti.



Har börjat skörda lite av slanggurkan Sonya. Är så glad att det blivit gurkor för nästan första gången! Många är på gång.


Örtagården växer lite långsamt, men den är ju nyplanterad och torkan gör sitt. Ny halm har det blivit, vilket gillas av hönsen.


Drottningen av Danmark. Fick klippas ner ordentligt i våras, vintern hade tagit kål på halva busken. Rosen verkar gilla det och svarar med överdådig blomning. Jag är inget fan av rosa, men när det gäller rosor så.


Mme Plantier blommar också fantastiskt i år. Tror nog att de är som vackrast i slutet på blomningen när de bugar sig över marken som är översållad av blad.







Squashen växer med turbofart just nu. Squashrecept tack!!


Den självsådda ringblommehäcken.


Vårt stora vackra körsbärsträd håller på att dö. Sorgligt, men två små avkommor finns strax bakom, så körsbär kommer vi att få ändå, gula. Vi funderar på om vi ska ge det en säsong till eller om vi ska ta ner det nu i år. Synd på ett sådant praktfullt träd.



Snart dags för svartvinbärsskörd.

Kommentarer

Anna-Karin sa…
Det fanns två träd med gula bigarrå när vi var små.Ett var Jans och ett var mitt.Vi klättrade mycket i dem.Det är nog mitt träd,som ger upp nu.Synd,för det är inte så vanligt med gula körsbär och de är ju jättegoda.Hoppas de små tar sig och ger mycket bär i framtiden.
Viffla sa…
Vilken fantastisk trädgård du har! Precis en sån jag önskar mig.

Populära inlägg