Stickningen, skörden och keramikverkstaden



Har bestämt mig för att sticka en kofta efter inspiration av Viffla. Hon tipsade om Magasin Duett, en webshop med så himla fina garner! Inte lätt att bestämma mig för färg. Jag som helst stickar i jordfärger ville helt plötsligt ha turkos eller gul! Men till slut bestämde jag mig för grön. Bilderna gör inte färgen rättvisa. Får se om jag kan fota koftan ute när den är färdig. Så gulligt av butiksinnehavaren att skicka med knappar! Jäkligt pilligt att sticka efer mönster, det måste liksom bli rätt hela tiden annars går det inte.

Håller på med ena ärmen för att se om storleken blir bra, jag tycker man märker det tydligast på ärmarna. Just det, beskrivningen är på engelska. Nytt för mig men bra översättningsguider finns, samt bra förkortningsbetydelser så det går fint.
Om man stickar på engelska öppnar sig en helt ny värld i och med Ravelry. Hur mycket fina mönster som helst.

Liten del av koftan gjord.


Virket till verkstaden har kommit och vi har börjat regla väggen. Ladugården är rätt sne och vi försöker bygga rakt. Resultatet blir lite som lustiga huset. Men det gör inget, bara det blir stadigt och tätt. Verkstaden ska ju kunna hålla plusgrader hela vintern.



Skördandet pågår nästan dagligen. Jag har frusit in krossade tomater, gröna bönor och bondbönor.


Här är potatisen jag slängde under gräs och kompost inne i kökslandet. Jag har slängt på avfall från landet hela sommaren och hade inga förväntningar på hur det skulle bli, men det blev bra! Friska, fina och många blev det! Kommer definitivt göra samma sak nästa år. Själva potatislandet blev också lyckat så det finns gott om potatis i kylen nu.


Första paprikan skördad och det kommer mera! Lyxigaste grönsaken att odla hemma eftersom den ekologiska är så dyr och den vanliga skitpaprikan i affärerna är så otroligt besprutad så den inte kommer in i vårt hus. Nu ska är njutas att paprika en tid framöver.


Lök på tork.


Nästa år räcker det med två squashplantor, eller så blir det till att stå på torget och sälja lite.


Nytt köksbord, det gamla blir knåd- och fixbord i verkstaden.


Kommentarer

Populära inlägg