Julklappsstickning och Picklesyra


Mamma önskade sig en Stripe study shawl och valde färgerna turkos och silvergrå.Kommer att passa henne perfekt. Den här blev bättre än min egen, det blir väl oftast så när man fått in bättre snits. Syrran ska också få en i mörkgrått och senapsgult, den kommer antagligen att bli finast av alla!


Detta är en present till finaste vännen så därför kan jag ej länka till mönstret eller berätta vad det ska bli. Garnet är i alla fall mjukaste abuelita tjukk merino från Pickles. I färgen Marmelade, helt underbar.

Detta mönster har bjudit på lite nya sticksätt så som Tubular cast on, världens snyggaste uppläggning! Sedan stickar man i Brioche flat. Fint som snus och superfluff! Hur roligt som helst.


Från Pickles beställde jag alpackagarn till en polotröja. Den ska bli till mig själv och garnet är såklart alldeles underbart mjukt...
Även om Pickles garner inte är miljömärkta så står det en del om att de är miljövänligt färgade, behandlade osv. Så det känns bra att köpa från dem.


Jag handlade även tunn alpacka som ska bli till en sjal. Jag stickar slätstickning med ökningar vartannat varv. Den blå färgen heter Dypt hav, så vackert...


Verkstaden är färdigbyggd! Jag har handlat spackel och färg så nu är det bara slutfinish kvar. "Bara".
Lite fönsterfix blir det också. Sedan är vi tvungna att anlita dyr elektriker för att fixa trefas. Men sen!


Ugnens plats



Tjejerna. Lilla My har lyckats att slita av sig båda sina öronmärkningar! Så det blir till att ge sig in på Jordbruksverkets lättnavigerade (obs ironi!) hemsida och beställa nya. Tror jag ringer istället...


Ulla odlar vinterpäls så det räcker åt hela Soldatkullen. På vintern kommer hennes Norska skogkattgener fram tydligt.

Kommentarer

Populära inlägg