Trefas och dukar


Så! Efter sju har har vi då äntligen skaffat utebelysning till ladugården. Kan vara lite skönt att se handen framför sig denna mörka vinter när vi trampar till höns och får morgon och kväll...
Lampan är en klassisk stallampa version inte-så-dyr från Clas-affären. Passar oss fint. Ibland känns det bra att lägga lite mer pengar för att få bättre grejer, men inte här.


Verkstaden går framåt. Taket är helt färdigmålat. Väggarna är färdiggrundade och vi har köpt trekantslister till där tak möter vägg. Nu ska vi bara handla gipsskivor till väggar och tak där ugnen ska stå.
Jag har tom köpt glas så det blir tvåglas och därmed isolerat. Man kan kalla detta fuskbygge eller nybörjarbygge. Valfritt. För mig kommer det att bli fantastiskt bra tror jag!


Drejskivan kommer att stå vid de två fönstren för maxljus.



Den efterlängtade trefasen är inkopplad av elektrikern. Ska bli hur spännande som helst att testa ugnen!  Idag har jag också beställt från Cebex. Kändes lite läskigt, men jag tror jag fick med lagom av allt. Jag ska ju promt blanda mina egna glasyrer så det blev lite råmaterial. Dyrt med tennoxid!
Jag beställde två sorters vita leror som jag ska lära känna nu det första. Kan knappt vänta, hoppas de levererar innan julledigheten tar slut.


En av alla dukar som pryder 75% av husets yta just nu.


Julklappshög. Två väntade, en oväntad.


Egostick. En vante från boken "Vantar för alla årstider". En superfin bok som triggar sticksuget som tusan.


Loppisfynd från Kristinehamn. Slank in på en halvomysig loppis som visade sig ha hur mycket som helst! Vi fick ge 250 kr för denna bokhylla med skåp. Lite dyrt kanske, men hyllan är ovanligt oskadad. Görafint skick alltså och det är inte så vanligt. 


För första gången har jag sytt julgardiner på begäran från andra hälft. Blev faktiskt bra, juligt på ett rött sätt. Ljuskronan är också loppisköpt. Det gamla ålderdomshemmet här i bygden (nu privat) sålde hela interiören i somras. Vi fyndade bla denna underbara 70tals-krona.


Mera Kristinehamnsfynd. Vi blir extra glada när vi hittar saker som är eller påminner om art deco

 

.

Detta är min favoritduk i år. Så julig och ändå på ett annat sätt.

Kommentarer

Jonsgården sa…
Låter mycket spännande med din verkstad! Lycka till!

Populära inlägg