I Juli



Ibland hittar man bara helt rätt. På eniro finns en del småstigar utsatta och en dag tog vi en sväng för att se om stigen fanns kvar. Och det gjorde den. Vi hamnade på Ore udde i skärgården utanför Tådene. Fantastiskt vackert. Att få vara på sjön utan båt.


 Drejningen går långsamt framåt efter meck med ugn... Men nu ska väl allt fungera och drejträningen har startat.


Hammocken har fått ett bord som blivit kraftigt uppiggat med röd färg.


Fåren har det hemskt varmt nu, men jag tror att flygfäna är värst. De ligger mest men huvudena i backen och flämtar. Har man lite gos till övers på kvällskvisten så blir de grymt nöjda. 
 
 



Lite stickning blir det såklart när en har tid på semestern. Idag blev jag klar med min "Höstjakke" från Pickles. Ska bara blocka och fästa trådar och sen har jag gjort mig en koftjacka som jag kommer använda hela hösten!

Hallonlandet


Det har hänt förut i trädgården att gamla plantor från förr får nytt liv igen. Alltså från den tiden innan vi flyttade in. Här är det smultronplantor som inte ger sig trots att jag behandlat dem hyfsat bryskt. Jag har nu i alla fall planterat krusbär och tokgödslat och då har också smultronen fått fart! Har aldrig sett så stora smultron. Så från att ha trängts i ett hav av höstaster så bor de nu med krusbär.


Nu börjar äntligen tomaterna att mogna.


Luktärterna börjat blomma lagom till mammas födelsedag. Det hör till.


Också plantor från förr. Dessa växer i trappan och är fantastiska. Någon som vet vad de heter?


Ny för i år. Solbrud.


På Soldatkullen odlar vi också mygg. I nässelgödselkaret trivs de i alla fall.


Torrt torrt är det i grönsakslandet, men det är som alltid lika härligt att gå ut och hämta sig sin mat.

Kommentarer

Anna-Karin sa…
Blomman som växer vid trappan heter såpnejlika.

Populära inlägg