Tomatutvärdering 2011

Black sweet cherry, eko.
Jättebra som vanligt. I år gav den ännu mer än förra året, antagligen pga bättre jord. De blir som stora körsbärstomater, söta som godis och de kommer att mogna undan för undan till oktober hoppas jag. En stadig tomat i växthuset!

Sibirijak, eko.
Första året med Sibirijak och jag är fast. En liten busktomat som ger massor! Stora fina, friska tomater som blev färdiga hyfsat samtidigt. Vilket gjorde att jag kunde koka finfin tomatsås. Goda i sallad oxå. Detta blir en återkommande vän i växthuset.

Brandywine, eko.
Alltid lika god. Denna sort kommer jag att fortsätta odla, fast jag skulle önska att den gav lite mer per planta. Men den goda smaken väger upp. Kräver den bästa jorden. Vacker är den också, som en rosa dröm.
Gelbe Dattelwein, eko.
Nej, denna sort vill inte hemma hos oss. Blommar rikligt men sätter inte så mycket frukt. Jag har nog skakat klasarna dåligt. Nästa år får denna visserligen goda sort ge vika för någon annan favorit eller någon ny sort.


Nu är ju inte säsongen slut, jag räknar med att käka hemodlade tomater ett tag till, men redan nu så kan jag se hur det gått. Nästa år är jag sugen på att hitta en god, vit sort.
Tomater är bland det bästa man kan odla enligt mig. Skillnaden mellan köpe- och hemmatomater är stor!

Kommentarer

Populära inlägg