Vedspis och kaka.



Vår fina vedspis är en Idun som vi fått av systern (som hade två i sitt hus). Om man eldar för hårt i sin vedspis på pallar den inte de,t vilket brännjärnet fått erfara. Brännjärnet är den del som skyddar ungsplåten och den sitter alltså mellan elddelen och ugnen. Vårt brännjärn hade bågnat ordentligt och spruckit.



Såhär ser det nya ut, beställt från J-davidsson.



Man blandar eldfast bruk och spacklar på hela ugnssidan, sedan klämmer man fast brännjärnet och tätar alla skarvar noga och fint. Låt torka en vecka och sedan är det bara att elda på. Men nu har vi lärt oss att ta det lite lugnt och inte elda för hårt. Lite lagom är bäst.



Ovanpå ugnen ska det också vara eldfast bruk, men det satt på bra från senaste renoveringen så det fick vara.



Och nu till något helt annat... Nigella är fantastisk, har redan hunnit med att baka hennes Nutella-cheesekake två gånger. En förenklad variant kan man säga som man svänger ihop på några få minuter. Mycket god och mättsam, räcker hela helgen. Här är receptet.

Kommentarer

Nils sa…
Härligt att ni vårdar er gamla vedspis! Den vi har lider av samma åkomma plus några till... Hade gärna åtgärdat men vad tjänar det till när man bara hyr huset.
Trevlig blogg du har förresten! Ser fram emot att följa era bestyr :)
Ha en bra helg
//Nils
Anonym sa…
Vad glad jag blev när jag fick se din blogg.Det känns att ni var rätt personer att ta hand om Soldatkullen.Jag kommer att följa din blogg om allt ni gör i mitt gamla föräldrahem.
Hälsningar från Anna-Karin
Anna-Karin sa…
Nu har jag tittat igenom allt och njutit av varenda bild.Måste bara ge dig en liten glimt av mamma Brita.En försommarkväll på väg hem efter sångövning i skolan säger hon till de andra damerna i sällskapet:Följ med hem en stund.Jag har inga kakor men jag kan bjuda på körsbärsblom och fågelsång.
Hälsningar från Anna-Karin
soldatkullen sa…
Vad roligt Anna-Karin! Båda att du hittat bloggen och att du bjöd på ett Britta-minne. Vi gillar verkligen Soldatkullen och hoppas inom en framtid sätta tillbaka de gamla fönstren och den gamla pardörren. Undrar om du eller dina syskon har gamla bilder där man ser glasverandan och huset i övrigt på utsidan. Vore supertacksam om vi kunde få se dem i sådana fall. Hälsningar Maria

Populära inlägg