Öppen Trädgård och Jordbruksverket


I går var jag och mamma och besökte tre trädgårdar som deltog i Öppen Trädgård. Vi var bland annat hos en tjej i Sunnersberg som har en underbar trädgård. Det var kul att se en trädgård som liknar ens egen lite grann men ändå bjuder på så mycket inspiration. Det häftiga var att på denna plats fanns inget mer än en hage 2006. Och redan åstadkommit så mycket! 
På bilden ovan står jag på en grusplan och gången mellan syrenerna leder upp till husets uteplats. Jag tyckte det var fantastiskt fint planerat att gömma uteplatsen och samtidigt göra trädgården så spännande. Uteplatsen blir också på detta vis väldigt skyddat.
Jag har funderat mycket på en häck av pioner och jättedaggkåpa och här fick jag se hur väl daggkåpan fungerar.


Väl uppe vid uteplatsen trängdes pionerna och andra perenner och skapade en härlig plats. Kan säga att jag blev extremt sugen på att skapa fler rum och plantera fler pioner nu!


De pioner vi har håller på att slå ut så fler bilder kommer. Här är Solange.
 

Och här är pionen vid bakre trappan som har en mycket vacker färg. Den är för övrigt gigantisk och verkar trivas bra trots skuggigt läge. Sedan vi målade om huset så tycker jag också att färgen framhävs ännu mera.


Har idag sorterat alla glasburkar som stått i jordkällaren. Tyvärr är det för fuktigt där inte samt fullt av mögelsporer så många av locken och därmed burkarna fick kasseras. De andra nu nydiskade kommer att förvaras inne i huset istället. Även om jag fick slänga (läs återvinna) en hel del så har jag så jag klarar mig tror jag. Detta året klarade vi oss på enbart hemlagad sylt. Det blev till och med ett överskott då vi har svartvinbärs, lingon och jordgubbssylt kvar. Någon liten burk äppelmos finns också. Snart stundar nya syltkokartider. Bästa receptet från förra året är plommon- och äppelsylten.



Visst är det synd på en sådan fin källare. Vet inte hur vi ska göra för att det ska bli bättre förhållanden inuti...


Har idag också bråkat med jordbruksverkets e-tjänst. Försöker beställa en ersättningsbricka till Lilla My som tappat sin, men det verkar helt omöjligt. Antagligen är det ju jag som gör fel, men varför ska det vara så krångligt?! Får ringa kundtjänst. De tre små gummorna har för övrigt fått byta hage och denna gången blev flytten en riktig språngmarsch, nästan så Lisa fick andningsbesvär. Får ta det lite lugnt med tanten framöver...

Kommentarer

Populära inlägg