Nässelvatten och syrensaft


Nässelvatten; Lägg en bunt nässlor i vatten och låt det ligga några dagar tills det luktar riktigt vidrigt. Då vet man att det är klart. Späd gånger tio och vattna grönsakerna nån gång i veckan. Så gör jag och det funkar bra. Nån annan som har bra gödseltips? Man kan också ta en skitsnygg bild på sig själv när man speglar sig i sörjan...


 Jag ska bygga en tipi! Nej, men en bönklätterställning. Hög blev den. Ska nog ta av spröten högst upp eller så får de vara kvar.


Höns är ju trevliga djur, men de gillar att förstöra allt jag göra i trädgården. Min fina lilla krusbärshäck får inte behålla sin jord många timmar i taget. Nu blir det brädor för. Jag vill gärna att krusbären klarar sig, de har bott på Soldatkullen längre än vi och det har vi sparat i trädgården från förr är vi rädda om.


Här är något som är relativt nytt. Syrenhäcken. Grannen satte avenbok samtidigt och den är två meter hög och frodig. Vår lilla häck växer sakta med säkert. Kanske går det långsamt för att ingen vill rensa. Nu har jag tagit tag i rensning och gödsling, så jag hoppas att den blir glad. Den blommar vackert i år i alla fall.


I går firades mors dag med bland annat ett besök på Guldsmedsgårdens pionträdgård. Tyvärr var vi ju lite tidiga så det mesta hade inte börjat att blomma, men en vacker bergsvallmo fanns att beskåda. Besöket gjorde att jag blev ännu med sugen på en pionhäck i kanten på gruset framför huset. Kanske varannan pion och varannan jättedaggkåpa? 


Piprankan har överlevt! Tanken är att den ska klä in hönsgården och skapa skugga stora delar av dagen. Som det är nu blir det för varmt för de stackars fjäderfäna, men då går de in i svalkan. Tror piprankan sätter fart i sommar.
Det är knappt jag vågar skriva det, men en av damerna ligger på ägg igen. Hoppas det går vägen denna gång! Hon har accepterat förflyttning till annat rede avskiljt från de andra så nu håller vi tummarna!


Har gjort ett försök med syrensaft. Ser vackert ut, men det luktar inte så gott. I morgon ska jag sila och smaka. Låga förhoppningar...


Just nu är det fantastiskt vackert i trädgården...


Tovsippan blommar.


Likaså akjejan som vi grävde upp vid ladugården.


Vi har turen att ha tjärblomster vid stenröset vid jordkällaren.

Kommentarer

Anonym sa…
Jättefina blommor ni har och fina foton:) Louise

Populära inlägg