Vecka 19


Här under täcket döljer sig åtta pumpaplantor. Jag hoppas att jag inte satt ut dem för tidigt, men de började vantrivas i såjorden och det kändes onödigt att skola om dem så sent. Fiberduken får hålla frostgraderna borta.


Ja, det ser lite skumt ut men med så pass kalla nätter så chansar jag inte. Nu är i alla fall alla tomatplantor på plats. Gött.


Två nya sorter och tre beprövade.


Arbetet med att rensa för kommande jordgubbsland har påbörjats. Köpte tio plantor av sorten Bounty i helgen och de bör komma i jord snart så det är bara att hugga i och rensa och hacka.


Just det, paprikorna har också blivit omplanterade i varsin hink. Jag har fyra plantor i växthuset och två på uteplatsen. Ska bli spännande att se skillnaden.


Nu är äntligen hela kökslandet rensat! Jag har satt lök och potatis. Jag har sått spenat, morötter och bondbönor. Sex jordärtskockor har åkt i på en kant och Ruccolan har som vanligt tittat upp först.


Jordkällaren med finaste körsbärsträdet. Om någon vecka även syrenblommor.


Ja så var det dags igen för sommarhagen att bli betad. Vinterhagen drar en suck av lättnad och får äntligen växa lite ifred. Tjejerna betar som tokar och verkar ha det rätt gött. De är mycket intresserade av allt vi gör i trädgården. Hoppas väl på en del gott kan jag tro.


Häng i hagen...


Körde en del med surdeg för tio år sedan men har efter det kört med hederlig jäst. Nu är jag dock igång igen. Hoppas nu med detta kvalitetsmjöl (gratis reklam, varsågod Saltå Kvarn) att det bubblar på ordentligt.


Kanske i morgon.

Kommentarer

Anna-Karin sa…
Körsbärsträden,jordkällaren och fåren....ååå,så fina bilder.
Jag blir så imponerad av ditt trädgårdsarbete och alla odlingar.
Anonym sa…
Åh nya bilen!
Vad fint ni har det, vill komma och njuta snart!
Och så mycket mer gräs det finns hos er, stor skillnad här. Våra koftor hälsar att de blir avis ;)
soldatkullen sa…
Fårskallarna hälsar tillbaka att de snart rullar fram i hagen!

Populära inlägg